Taller vivencial
Només
cal recordar la nostra infantesa, per comprovar que els infants d'avui passen
més temps en espais tancats (l'aula, la casa, l'automòbil, el centre comercial
...), asseguts enfront de les pantalles (unes 1200 hores anuals) o realitzant
activitats dirigides per adults (classes, tallers, extraescolars, deures ...)
que jugant a l'aire lliure.
El
seu creixent aïllament del món natural s'intenta compensar amb productes i
tecnologia (peluixos, joguines estandarditzats, llibres, fitxes, cromos, pel·lícules,
videojocs, granges i mascotes electròniques ...) que suplanten als éssers de la
naturalesa. L'excés de realitat virtual, la falta d'espai i temps per moure i
jugar lliurement, la sobre estimulació i la gran quantitat de representacions
abstractes, sense cap relació amb l'experiència directa, podrien estar a la
base de molts dels seus problemes : malalties físiques (obesitat, problemes
respiratoris, cutanis ...), trastorns psíquics (desequilibri de bioritmes,
estrès, agressivitat, sociabilitat, depressió, TDAH ...), del desenvolupament i
de l'aprenentatge (retard psicomotor, dislàlies, dislèxies ...).
Nombrosos
estudis demostren que les nenes i nens necessiten un contacte assidu amb la
natura per al seu benestar global: estar a l'aire lliure, com a mínim tant
temps com el que passen fora, jugar amb l’aigua i amb fang, tacar-se, pujar a
un arbre, construir cabanes, observar els animals en el seu hàbitat, cuidar i
cultivar un hort, abraçar un arbre, disposar d'espais propis per trobar-se amb
els seus iguals, assumir riscos ... Però també la natura els necessita: elles i
ells són el futur de la humanitat; viuran en harmonia amb la resta dels éssers
vius i prendran decisions crucials per a la nostra supervivència en el planeta,
si aprenen a cuidar i estimar la terra. I estimem allò que ens resulta familiar
i proper, amb el que ens relacionem senzilla i quotidianament, allò del que
gaudim.
L'educació
en verd és una proposta per acostar als infants a la natura, dins i fora
d'ells, respectant les seves necessitats i els seus ritmes, de forma saludable
i tranquil·la. Per això, a més d'informació i recursos, els adults necessitem
recuperar el contacte amb la vida salvatge, evocar la relació que vam tenir amb
la terra sent infants, obrir la nostra sensibilitat a l'entorn natural, sentir
els seus beneficis i sintonitzar amb la nostra capacitat d'empatia, amor i
cura.
Dirigit
a mares, pares, mestres, professors, educadors i tota persona amant de la
natura i dels infants
Continguts:
-
La infància entre parets. Biofobia i biofília.
-
El dèficit de naturalesa i els beneficis del contacte per a la salut integral
- La
trobada amb la terra: sensacions, ritmes i cicles. Estimulació natural i
artificial en el desenvolupament de la sensibilitat
-
La naturalesa a les etapes del desenvolupament infantil. Empatia i joc
espontani a l'aire lliure.
-
Créixer en la confiança: superar pors i donar suport al desenvolupament autònom
dels infants. L'anàlisi riscos-beneficis
-
Quan els somnis es fan realitat: famílies, escoles i ciutats més verdes
-
Avançant en l'educació en verd: i jo què puc fer?
Metodologia: Activa i participativa, a
partir de les aportacions, vivències i experiències dels participants
Acompanya
el taller: Heike Freire, periodista, educadora i autora del llibre: Educar en
verd. Idees per apropar a nens i nenes a la natura, Graó 2011
Dates: 29 i 30 juny del 2012
Horaris: Divendres 29 de 17h a 19h i
Dissabte 30 de 10 a 14 i de 16h a 19h.
Lloc: El Gronxador d’Artijoc. c/
Sant Antoni 12 de Mataró
Preu: 110€
Inscripcions:
Per telèfon: 935104548 / 635441175 o
correu-e: mireia@artijoc.com
Places limitades!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada